גורמים

  • ריצה ופעילות גופנית אינטנסיבית או לקויה
  • שברי מאמץ, דלקות בגידים, בעצמות או בשרירי השוקיים
  • עומס יתר על רקמות השרירים והשוקיים
  • חולשת שרירים
  • מבנה אנטומי של שרירי השלד, לרבות פלטפוס
  • שימוש בנעליים שלא מספקות תמיכה לכפות הרגליים

תסמינים

  • רגישות עזה באזור
  • כאבים בחלק הפנימי-קדמי של השוק, במהלך פעילות ובזמן מנוחה
  • שרירים כאובים ו/או תפוסים
  • כאבים בעת פעילות גופנית ובמקרים חריפים גם בזמן מנוחה
  • נפיחות באזור השוקיים

טיפול מניעתי

  • מנוחה רבה
  • הפחתה של פעילויות כמו ריצה, הליכה והתכופפות
  • שימוש בנעליים עם סוליות בולמות זעזועים
    המספקות תמיכה לכף הרגל
  • מניעה מביצוע אימונים על משטחים קשים או נטויים
  • ביצוע חימום ומתיחות טרם כל אימון

שיין ספלינט או Tibial Stress Syndrome היא דלקת שגורמת לכאבים לאורך עצם השוק האחורית-פנימית והקדמית-פנימית, שבדרך-כלל נובעת כתוצאה מפעילות גופנית מוגזמת או כהחמרה של שברי מאמץ.

פעילות גופנית אינטנסיבית שחוזרת על עצמה מובילה לנזק רקמתי בטווח הארוך, שלעיתים קרובות עשוי לגרום למתעמלים לפתח שברי מאמץ. התופעה היא מעין "נורה אדומה" שקוראת למתעמלים לנוח ולאפשר לרקמות, לשרירים ולתאים להיבנות מחדש.

כשממשיכים להתעמל במצב זה, מופר האיזון בין מידת העומס שהשוקיים יכולים לשאת, לבין יכולת ההחלמה הטבעית של הגוף. כתוצאה מכך, הרקמות מוסיפות להיפגע עד שנגרמות פציעות נוספות ואף דלקות, כאשר שיין ספלינט היא מן הנפוצות ביותר.

התופעה גורמת לכאבים באזור השוקיים במהלך פעילות גופנית, ובהדרגה מורגשת גם בזמן מנוחה או כתוצאה ממישוש ולחיצה מקומית על האזור. בניגוד לשברי מאמץ, כאבי שיין ספלינט מופיעים גם לאחר מנוחה רבה ומצריכים שיקום מלא של שרירי השוקיים בכדי לשוב לשגרה. ניתן לקבל אבחון ממשי של התופעה לאחר בדיקת MRI.

פתרונות

טיפולים בדלקת שיין ספלינט לרוב דורשים מספר חודשים ומצריכים מגוון של טיפולים, שהאינטגרציה ביניהם מובילה לתהליך החלמה מהיר וטוב יותר. תוכנית עבודה מסודרת מסייעת לחזק משמעותית את העצמות והשרירים יחד, לקדם יצירה של תאים חדשים ואיחוי רקמות, שבטווח הארוך מביאים להחלמה מלאה.

טיפול שמרני בשיין ספלינט

  • הפחתת עומסים – פחת באינטנסיביות האימונים, כך שלא יובילו לכאבים חמורים ולא יוסיפו להחמיר את מצב השוקיים. המנוחה היא אמנם חלק חשוב מתהליך הריפוי, אך חשוב לציין כי מאוד מומלץ להמשיך להתעמל ולבצע תרגילים ייעודיים על בסיס קבוע, כדי לשמור על הטונוס והסיבולת של השרירים. אף מומלץ לתרגל שחייה על בסיס קבוע.
    טיפולי פיזיותרפיה – הכנה של תוכנית ותרגילים המסייעים לשפר יכולות פיזיות ולאורך זמן מאפשרים לשוב וליהנות מפעילות גופנית אינטנסיבית ללא כאבים או דאגות. התרגילים מסייעים להאיץ את זרימת הדם, לשקם את הרקמות הרכות ואת שרירי השוקיים, להפחית כאבים ולהקל על העומסים המוטלים על השוקיים.
  • קירור האזור – על ידי הנחת שקית קרח המכוסה בבד, במשך כ- 15 דקות בממוצע, כ- 3-4 פעמים ביום.
  • עיסויים באזור – עסו את האזור באמצעות האגודלים כאשר הרגל הכואבת מונחת על הרגל הבריאה להעצמת החיכוך.
  • נטילת משככי כאבים – נוגדי דלקת שאינם סטרואידים כמו אדוויל ונורופן.

התאמת מדרסים אקטיביים

התאמה של מדרסים אקטיביים מסייעת לפזר את הלחצים והעומסים המוטלים על עצמות ושרירי השוקיים באופן שווה, ומספקת תמיכה לכפות הרגליים המאפשרת לבצע תנועה נכונה ולמנוע החרפה של התופעה.

מרכז ספורטופדיק מתאים מדרסים אקטיביים לכל מטופל בהתאם לאבחנה רפואית מובהקת, ועושה זאת על רגלו של המטופל במטרה לייצר מדרסים ש"מתלבשים" על כף רגלו של המטופל ומסייעים לתקן את מנח כף הרגל. יחד עם המדרסים, מומלץ לבחור גם בנעליים תומכות ורחבות, ששומרות על מינוח רגל קבוע ומונעות זעזועים.

ברשות המרכז הטכנולוגיה המתקדמת ביותר בתחום ייצור המדרסים, המאפשרת הכנה של מגוון של מדרסים ברמות קשיחות וריפוד שונות, בהתאם לצרכים הספציפיים של כל מטופל ומטופל.

למידע נוסף אודות המדרסים שלנו, לחצו כאן. 

דיקור פונקציונלי

דיקור פונקציונלי מהווה שילוב בין עולם הדיקור הסיני לדיקור המערבי. השיטה מאפשרת לאתר נקודות אסטרטגיות שהחדרת המחטים אליהן מביאה להקלה על הכאבים, ומקדמת חידוש תאי והחלמה מהירה יותר.

פעמים רבות, מטפלים בדיקור פונקציונלי מתמקדים בנקודות ספציפיות גם על השוק וגם באזורים המרוחקים ממקום הכאב, אך מקושרים אליו מבחינה אנרגטית או מבחינת אופן הזרימה של מחזור הדם.

מחקרים מעידים כי דיקור פונקציונלי מסייע לגוף לשחרר רכיבים אנטי-דלקתיים ומפחיתי כאבים אל מחזור הדם, וכי על ידי הגברת זרימת הדם לאזור הדלקת, הטיפול מסייע לשחרר את השרירים, להפחית כאבים ולהאיץ את תהליך ההחלמה מהתופעה.

לפרטים נוספים על דיקור פונקציונלי, לחצו כאן. 

דילוג לתוכן