רכבות אנטומיות מרדיאנים מיו-פאציאלים שיטת רכבות האנטומיה שפותחה ע"י תום מאיירס תלמידה של אחת הגדולות בתחום הרפואה המוסקולאסקלטלית – הד"ר אידה רולף מפתחת שיטת הרולפינג.
שיטה זו מתבססת על גישה חדישה לניתוח דפוסי רקמות רכות ופיתוח אסטרטגיות לשנות דפוסים פתולוגיים דרך עבודה על הפאשיה (מעטפת) והשרירים. שיטת רכבות אנטומיות נחקרת באופן שוטף ומציגה שפה להערכה קלינית של המטופלים . רכבות האנטומיההיא מערכת של מרידיאנים מיו-פציאלים החופפים רק חלקית עם המרידיאנים המזרחיים, מפני שהם מבוססים על חוקת האנטומיה המערבית. כל מרידיאן מורכב מסדרות של המשכיות מיופציאלית. כך שהשרירים מחוברים לאורך ויוצרים מבנה רשתי מעל עוגן השלד. מכיוון שהחלו לחקור וללמוד אנטומיה של גוף האדם בתקופת הרנסאנס עם סכינים של ציידים וקצבים, באופן טבעי התרכזו החוקרים במבנה ובתפקוד של כל איבר ואיבר. דבר זה הוביל להבנה שלכל שריר תפקוד לפי "תחל" ו- "אחז". התפקוד מתואר כאילו שהשרירים עובדים בבידוד. אך אין שריר שעובד בבידוד. שרירים הינם מקומיים אך הפאשיה מתמשכת! מערכת הפאשיה היא רשת אין- סופית הנוצרת בשבוע השני לחיי העובר, ומתרחבת ומתקפלת שוב ושוב ל"אוריגאמי "של תאים בתוך בן אדם.
הפאשיה מורכבת מ-7 שכבות:
- פריאוסטאום
- חיץ בין שרירי
- מעטפת שריר עמוקה
- מעטפת שריר שטחית
- פאשיה מחתלת
- שכבה אריאולרית
- ררמיס
תכונותיה של מערכת הפאשיה הן רבות. הפאשיה הינה פלסטית ואלסטית ומגיבה ללחץ במתח חשמלי זעיר ולחום וקור ברגישות רבה. הפאשיה הינה רקמה מחברת אשר עוטפת , מפרידה, תומכת, מגינה ומחזקת איברים רבים ושונים. הפאשיה יוצרת רקמת מבנה והיא נמצאת בכל מקום בגוף. ברגע שמבינים כיצד להתבונן על מבנה האדם, ניתן להבין את האינטראקציה בין עצבים, שרירים ורקמות הרכות. גישת רכבות אנטומיות יכולה להסביר כיצד נקודות כאב בגוף יכולות להימצא במרחק ניכר מהגורם לכאב.
רכבות האנטומיה מורכבות מ-12 מרדיאנים אנטומיים. כל מרדיאן הינו רצף של מעטפת/פאשיה המחברת קבוצת שרירים.
- קו אחורי שטחי SBL – מחבר את כל האורך האחורי של הגוף מקצות אצבעות הרגליים ועד הראש. שריריו בעלי הגבה איטית וסיבולת רבה, יוצר את כל הקימורים המשניים.
- קו קדמי שטחי SFL – מחבר את כל המישור הקדמי של הגוף, מקצות אצבעות הרגליים עד שני צידי הראש, בשני חלקים – אצבעות הרגליים לאגן הירכיים ומאגן הירכיים. שריריו בעלי יכולת הגבה מהירה, מגן על האברים הרכים ע"י רפלקס הבהלה. מאזן את הקו האחורי השטחי SBL במישור הסגיטלי.
- קו צדדי LL – מחבר את כל אורך צדדיו של הגוף. מקצות שני צידי כף הרגל סביב הקרסולית הצידית, לאורך הגפה התחתונה, לאגן הירכיים ומשם לכיוון אזור האוזן באריג שתי וערב אלכסוני חוצה. תומך ומאזן תנועות של הגוף לצדדים. מתווך בין SFL לבין
- SBL. קו סלילי SPL – הקו הסלילי מתברג סביב כל הגוף, מצד אחד של הקרקפת הוא חוצה את עמוד השדרה לשכם בצד הנגדי והלאה סביב בית החזה לחזית הגוף וחוצה אותו בשנית לגפה התחתונה, ירך, ברך וקשתות כף הרגל ומשם ממשיך מאחורי הגוף למעלה דרך הגב ומסיים בקרקפת בנקודת ההתחלה. SPLמתווך בתנועות הסיבוביות במישור הצירי, מעורב בעיתוק צידי של בית החזה והראש ואחראי על נטייתו וסיבובו של האגן ונטיית קשתות כף הרגל.
- קווים תפקודייםFL – למעשה הקווים התפקודיים הינם המשך של קווי הגפיים העליונות החוצים את הגוף דרך בית החזה לגפיים התחתונות של הצד הנגדי. הקווים התפקודיים נקראו כך משום שעל פי ניסיונו של תום מאיירס אין להם השפעה משמעותית על יציבות מבנה הגוף כמו ליתר הקווים. למעשה הם באים לידי ביטוי בעיקר בפעילות ספורטיבית או פעילות אחרת הדורשת ייצוב או הפעלת כוח נגדי , לדוגמת זריקת כדור ביד ימין תדרוש דריכות של הגפה השמאלית בכדי להעביר כוח מרבי ליד ימין. FL חוצים את הקו הסגיטלי של הגוף, הם מחברים את הגפה העליונה עם הגפה התחתונה בצד השני. הם מאיצים ומאיטים את הגוף בתנועה סיבובית ומעבירים מומנט פיתול וכוח לגפיים.
- קווי גפיים עליונות AL – כל קווי הקג"ע מחוברים לאמצע הגוף מהשלד הצירי לאצבעות הידיים. הם קרואים על פי מיקומם סביב עצם השכם ומחוברים ישירות לקווים הראשיים. יש להם הרבה שרירים חוצים.
- קו קדמי עמוק DFL – קו מרכז התווך של גופנו. קו מורכב ביותר המכיל את איברי הגוף. קו זה הינו המפתח ל- Tensegrity ומתחזק אורך של השלד הצירי.
סהר צור מתמחה בשיטת רכבות אנטומיות ובשיקום מערכת התנועה. סהר צור מתמחה בשיטת רכבות אנטומיות ובשיקום מערכת התנועה.